Tur til Bjørsætra og Tørbustilfalla 16.10.2019

turdeltagerne på vei til Tørbustilfalla
turdeltagerne på vei til Tørbustilfalla Foto: Sidsel Gotaas

Onsdagstur i fuktig vær og lende

I dag startet turen fra Vollkoia der 18 personer dukket opp i lett regn og +4 grader. Ennå ikke noe snø her oppe, men ganske så vått mange steder. Vi  var 10 personer og Gucci som gikk skiløypa mot Bjørsetra, men fra krysset gikk vi nedover  Gråbeindalen og videre på sykkelstien og veien videre nordover. Deretter  Tørbustilvegen til stien som gikk til fossen.  Her oppdaget vi hvor vått det var i terrenget! Det siste stykket var svært bratt og vi var litt redde for  å gli på røtter og steiner, men  det gikk bra denne gangen. Fossen var svær i dag siden det har regnet ganske mye i høst. En liten matpause gjorde  godt. Tilbakevegen gikk på en fin sti, noen steder var det ganske tørr skogbunn, men vi måtte krysse en del små bekker før vi kom til vår kjente kraftlinje, men en god del lengre vest for vi så rett ned i dalen med elven.  Litt lengre fremme, kom vi til Høyenhallkoia og videre ut på vegen. Der var det meningen at vi skulle fulgt stien til Bjørsetra, men vi var nok litt lei av det fuktige lendet og valgte veien og sykkelstien tilbake til Vollkoia.

Skrevet av Sidsel Gotaas

​​​​​​​

Vi ble 7 personer som gikk til Bjørsætra. Vår trofaste Dag Erik gikk i forveien og tente bål. Så koselig. Takk for det.

Vi gikk opp på skiløypa og tilbake på den fine stien gjennom skogen. Det ble ikke regn, men litt yr og bløtt i bakken. På skiløypa er det mye arbeid som er gjort, små graner er satt ved siden av løypa der det er fjernet store trær, litt grøfting her og der. Vi fikk se en brønn som ble brukt da Seteren var i drift.

Takk for en koselig tur.

Skrevet av Anna Teresa Kozlowska

Neste tur går fra Rustad til Bakkemarka og Lagmannsvea.